Marketing uitgelegd

Wat zijn de doelstellingen van verkooppromotie?

Uitgelegd Redactie
24 mei 2022
  • Informatie verstrekken - Er worden verkooppromotie activiteiten ondernomen om de potentiële kopers te informeren over de kwaliteit, de kenmerken, het gebruik en de beschikbaarheid van het product. Het biedt dus ondersteuning aan promotionele activiteiten die door ondernemingen worden ondernomen om het product populair te maken.
  • Verkoopstijging - Het belangrijkste doel van alle promotionele activiteiten is om de verkoop van de producten van het bedrijf te vergroten. Promotionele activiteiten verhogen de verkoop door de elasticiteit van de vraag naar het product te veranderen door middel van verschillende technieken, d.w.z. door het uitdelen van monsters, gratis geschenken, inkoop premies, kortingen, enz. Dergelijke activiteiten maken het product populair.
  • Seizoen afname verminderen - In een laagseizoen helpen de promotionele activiteiten de verkoop van het product op peil te houden. Klanten en tussenpersonen krijgen naast hun producten aantrekkelijke kortingen en gratis geschenken om de mensen ertoe aan te zetten hun producten te kopen.
  • Product identiteit creëren - Een van de doelstellingen van de verkooppromotie is om de herinnering aan het product levend te houden in de hoofden van de huidige klanten. Hoewel dit werk wordt gedaan door middel van advertenties, helpen andere promotionele activiteiten om dit doel te bereiken.
  • Tussenpersonen ertoe bewegen meer te kopen - De tussenpersonen - groothandelaars en detailhandelaars - worden ertoe aangezet om louter aandelen te kopen door meer faciliteiten aan te bieden, zoals kredietfaciliteiten, hogere handels- en contant kortingen en gratis geschenken enz.